.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سرمایه اجتماعی حلقه مفقوده توسعه استان
محمد رضا منصوریان
سرمایه اجتماعی حلقه مفقوده توسعه استان

معمولا کشورها برای حل مشکلات عد یده خود وجبران عقب ماند گی اقتصادی فرهنگی اجتماعی راه های مختلفی را آزمودند . دراین میان با اتکا به برنامه های توسعه ای از بین بخشهای مختلف اقتصادی وفرهنگی و اجتماعی و ...... یک بخش را به عنوان موتور محرکه رشد وتوسعه اقتصادی انتخاب كردند و امیدوارند با تکیه بر اين بخش به رشد و توسعه وشکوفایی قابل توجهی دست یابند . به طوریکه تاکنون ثابت شد. مبنای رشد وتوسعه اقتصادی سه نوع سرمایه را دربرمیگیرد.

1- سرمایه طبیعی( منابع مالی- پولی - ذخایرطبیعی )
2- سرما یه انسانی ( علم و دانش - مهارتها - تخصص - توانمندیهای فردی )
3- سرمایه فیزیکی ( زیرساختها - تجهیزات - امکانات سازها)
4- عوامل اقلیمی( آب - هوا - موقعیت جغرافیائی) .

مجموعه این سرمایه ها ثروت یک ملت را تشکیل میدهند اما امروزه پذیرفته شده که این سرمایه ها تنها بخشی از فرایند رشد وتوسعه را میسازند وسرمایه اصلی حلقه مفقوده که نحوه تعامل وساما ندهی این عوامل رشد وتوسعه را عهده دار بوده وهست آن چیزی نیست جزء سرمایه اجتماعی است . امروز سرمایه اجتماعی نقش بسیار مهم تری از سرمایه های نامبرده بالا درجوامع ایفا میکند درغیاب سرمایه اجتماعی سایر سرمایه ها اثر بخشی خود از دست میدهند وبدون سرمایه اجتماعی مراحل پیمودن توسعه وپیشرفت و تکامل فرهنگی اقتصادی و اجتماعی ناهموار و دشوار است .
استان مازندران از اين امر مستثنا نبوده ، تابع ومتاثرازتوسعه کشور و دیگر جوامع جهانی میباشد. پس موتورمحرکه رشد و توسعه در استان ما هم میتواند سرمایه اجتماعی باشد که تا به حال با توجه سوابق موجود دراستان ازگذشته تا کنون به اين مزيت توجه نشده اگرهم شده بسیاراندک وغیرمحسوس است.
استان مازندران بخشي از کشورمان جمهوري اسلامي جامعه ای جوان ، پویا ، مشارکت جو ، خلاق ، نوگرا وتوسعه طلب است که در دوران گذارازتوسعه نیافتگی قراردارد. با تاکید منابع علمی وآموزه های دینی ومعنوی سفارش میکنند مدیریت دوران گذار باید با وفاق و بهره گیری از ظرفیت های نیروی انسانی (شایسته سالاری) واعتماد عمومی ( سرمایه اجتماعی SOCIAL CAPITA ) شکل گیرد واین مهم روحیه ای بلند مبتنی براعتماد راسخ به راه کارهای علمی آزموده شده که موجب توسعه کشورهای دیگر شد را میطلبد. بنظر میرسد استان مازندران هم مانند کشورمان ایران در طول تاریخ از این مسئله رنج برد وعقب افتادکی اقتصادی ان نا شی ازعدم اتکا رشد و توسعه اقنصادی به مشارکت وسیع مردم است . درهمین زمینه نتیجه تحقیق پژوهشی سنجش سرمایه اجتماعی درمیان ساکنان شهری و روستای بالای بیست سال خانوارهای مازندرانی حاکی ازنازل بودن سطح مشارکت رسمی ؛ اعتماد عمومی ؛ وپایین بودن پتانسیل کنش جمعی دراستان است . با توجه به سال حماسه سياسي وحماسه اقتصادي وتحقق شقه اول حماسه توسط مردم در 24 خرداد با وعده شعارهاي جناب دكتر حسن روحاني رئيس جمهور محترم مبني بر تشكيل دولت تدبير و اميد با استفاده از نخبگان و شايسته سالاران عرصه مديريت جا دارد براي بخش دوم حماسه كه همان حماسه اقتصادي كه در واقع مطالبه واقعي مردم عزيز مي باشد . در دولت آينده و به خصوص نظام مديريت استان مازندران به سرمايه هاي اجتماعي توجه ويژه بشود تا اين حلقه مفقوده براي يك مرتبه هم شد نقش واقعي خود را در استان ايفا نمايد . شايد اين امر باعث شود استان سرسبز مازندران به حق واقعي خود نايل گردد و توسعه همه جانبه اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي وسياسي را بدست آورد

منابع : چکیده پروژه پژوهشی سنجش سرمایه اجتماعی در استان مازندران – نشریه خبری اوج
: فوكوياما، فرانسيس- پايان نظم- ترجمه غلامعباس توسلي، تهران، انتشارات جامعه ايرانيان، چاپ اول
سال 1379
: كلمن، جيمز،بنيادهاي نظريه اجتماعي ترجمه منوچهر صبوري، تهران، انتشارات نشر ني، چاپ اول،
1377
محمد رضا منصوریان
كارشناس برنامه وبودجه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهدی آرام نژاد 11 تير 1392
با تشکر از جناب منصوریان فکر کنم جا داشت در سطرهای اولیه ی این نوشتار ، در تقسیم بندی 4گانه حوزه های سرمایه ی اجتمائی ، به دو موضوع هم اشاره میشد . فرهنگ و سیاست . راستی جایگاه ایندو در عرصه های سرمایه اجتماعی از چه وزنی برخوردارند ؟ در حوزه ی سیاسی و اجرائی مثل انتخاب رئیس جمهور و در عرصه ی فرهنگ مثل انجام تعهدات و... سرمایه ی اجتماعی هستند که باید ذکری از آنها به میان میآمد . / سپاس مجدد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.043 seconds.